Nu är det banne mig vår!

I dag har det verkligen varit en fin vårdag. Förutom värmen och solen har det liksom legat något i luften. Man märker det på människor omkring sig. Inga ansträngda leenden. Bara äkta.
Det var lätt att drömma sig bort idag. Jag öppnade fönstret till kontoret och lät tankarna glida iväg. Jag bestämde mig för att viga kvällen åt fiske, jag menar man måste passa på när det är så vackert väder.
Det passar också bra just nu eftersom jag inte direkt känner för att umgås med någon. Så ni som erbjudit mig sitt umgänge i dag, jag ber om ursäkt.

Efter att hastat ihop middag och inmundigat den slängde jag på mig kläderna och tog bilen till svartöviken. Det finns inte så många platser att välja på just nu så det fick bli en repris på gårdagen. Till skillnad från igår var det väldigt lite vind, detta tillsammans med det underbara solskenet borgade för en fantastisk kväll.

Jag hade omdöme nog att denna gång ta på mig vadarna. Jäkla tur det eftersom dagens värme och solsken gjort ett fantastiskt jobb med att ta bort isen. Det var liksom en helt ny strandlinje att fiske efter. Den is som jag igår gick på var ordentligt murken vilket gjorde att jag gick igenom flera gånger. Hjärtat i halsgropen varje gång. Man vet ju aldrig riktigt hur djupt vattnet under är.

Det blev ingen fisk denna gång heller. Men vad gör det när det är så skönt att vara ute. Såg flera svanar och gäss på nära håll. Det var ett jäkla liv kring vattnet. Det stökas och bökas i snåren och över vattnet klingar måsars, svanars och gäss rop. Det är bara att konstatera; nu är det banne mig vår!

6 svar till “Nu är det banne mig vår!

  1. Fina bilder. Jag hade också vårkänslor idag. Ännu vid halv nio var himlen ljus över Luleälven.

  2. Ah, du har lov på påsken. Själv har jag storhelgsångest då 🙂

Lämna en kommentar