Barndomen i fyndlådan

Idag när jag var på väg hem från jobbet tittade jag in på Naturkompaniet eftersom de har rea. Jag är väl egentligen inte i något trängande behov av några av deras varor men man vill ju inte missa ett eventuellt fynd. I en fyndlåda hittade jag lite olika fjällkartor. De är ju alltid bra att ha så jag köpte tre stycken. BD8 Kebnekaise-Saltoluokta, Z2 Borgafjäll-Risbäck och Z3 Gäddede-Hotagsfjällen.

När jag kom hem började jag kolla lite i dem. Z2 och Z3 rör de områden som jag vistats mycket i under hela min uppväxt. Jag sticker inte under stolen med att jag kan vara fruktansvärt nostalgisk, ja rentav sentimental. I kartbilden, ortnamnen, namnen på fjällen och vattendragen fanns hela min barndom. Alla somrar vid Sjoutälven och området där i kring. Långa bilturer i ljumma sommarnätter till Hällingsåfallet, Stekkenjokkrundan. Mamma och Pappa, Mormor och Morfar, syskonen, kusiner och annan släkt. Bäckolja, grillad korv, kokkaffe och piprök i plastfarfar Håkans kök i Harrsjön. Husvagnar och Stefan Edbergs matcher på radion. Det var i det här området jag lärde mig fiska och att älska det passionerat. Det var här jag fångade min första öring på flugspö. Spöt hade jag fått av morbror Börje på min födelsedag några dagar innan. Pappa hade lärt mig kasta hemma på gräsmattan i Brattbäcken. Längst ut på tafsen satt en E-12:a. Det var nog midsommarafton eftersom vi alltid brukade åka och fiska då. Det var vårt midsommarfirande tills jag kom i tonåren och logdansen hemma i Brattbäcken tillsammans med kompisar blev mer lockande.

En liten klump i halsen och bitterljuvt vemod blev alltså resultatet av mina kartfynd. Till sommaren kanske jag åker dit igen.

4 svar till “Barndomen i fyndlådan

  1. Trevligt! Har själv delvis växt upp i Norråker… Vilken släkt är det som bor kvar och i vilken by?

    Mvh Nordjämten

    • Jag är uppvuxen i Brattbäcken. De flesta bor väl kvar ur den äldre generationen. Jag flyttade hemifrån när jag var 16 för att gå gymnasiet i Ö-vik. Jag är dock hem så ofta jag hinner. Tåsjödalen kommer alltid vara hemma.

  2. Ok, trevligt, trevligt! Du får ha det!
    // En av Mattssonssläktet från rätt sida sjön.

Lämna en kommentar